Apple Final Cut Pro 8

در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی NAB 2011 اپل هم قصد معرفی آخرین نرافزار حرفه ای تدوین فیلم و ویدیو Apple Final Cut Pro 8 را دارد. به این ترتیب امسال تقریبا اکثر شرکت ها و کمپانی های تولید کننده نرم افزار تدوین - نسخه جدیدی را به بازار عرضه کرده اند که از قابلیت های جدید بخصوص پشتیبانی از کدک های جدید -2K-HD و سخت افزار های مربوطه برخوردارند. همچنین پشتیبانی از سیستمهای  64  Bit و CPU های چند هسته ای نیز قابلیت های جدید دیگری است که به بعضی از این نرم افزارهای تدوین اضافه گردیده است. به این ترتیب تدوین گران حرفه ای اگر چه بخاطر بزرگ و سنگین بودن پروژهای HD و یا 2K به وقت بیشتری برای تدوین نیاز دارند با این خصوصیات جدید زمان کمتری  را نیز برای EXPORT و یا تبدیل کدک ها منتظر باقی خواهند ماند.
در ضمن بد نیست بدانید که تستهای بعمل آمده از جدیدترین نرم افزارهای تدوین حرفه ای و نیمه حرفه ای Avid Media Composer & Avid Studio 1.0.
 می توان گفت که اوید در فاز نیمه حرفه ای ها هم از سونی و ادیوس پیشی گرفته است. Avid Studio 1.0 بگفته کسانی که آنرا تست کرده اند بمراتب سریعتر و عاری از مشکل های متداوال نسبت به بقیه نرم افزارها است بطوری که حتی با لپ تاب هم قادر به تدوین متریال های HD  با کدک AVCHD می باشد.